09. feb 2022

Er din hjemmeside blevet småstøvet? Opdatér den med et redesign

Opnår dine konkurrenter bedre resultater end du selv gør? Synes du din side virker en tand forældet? Kunne den bruge et nyt udtryk? Så fortvivl ej, det kan et redesign sagtens fikse.

Trækker din hjemmeside mere støv til sig end besøgende? Trænger oplysningerne og billederne til en update, hvis den har et par år på bagen? Eller blev designet bare aldrig helt skarpt? Så fortvivl ej, det kan et redesign sagtens fikse. 

Genbrug er in. Også når det kommer til hjemmesider. Fordelen ved redesigns er, at vi genbruger det på siden, der allerede fungerer. Det kan fx være tekst, struktur, farvevalg, logo, billeder.

Og alt der ikke fungerer ryger i papirkurven. De visuelle øjenbæer, forvirrende elementer, ting der ikke skalerer ordentligt. Alle de barrierer, der potentielt kan spænde ben for, at din målgruppe foretager den handling på din side, som du godt kunne tænke dig.

Hvad har din hjemmeside til fælles med en one pot pasta?

One pot pastaen er køkkenets alt-i-én pastaret. På samme måde er din hjemmeside alt-i-én knudepunktet for din oneline tilstedeværelse. Det er her dit brand, den røde tråd, produkter og USP’er, værdier, målgruppe, budskaber og visuel identitet smelter sammen.

Det er også her alle dine øvrige marketing-elementer forgrener sig ud fra – mailinglister, SEO, Google Ads, Google my business osv. Og knusende vigtig for din synlighed online.

Og hvis vi bliver i køkkenmetaforen, vil du så hellere have en hjemmeside, der yder på lavt blus eller buldrer derudaf?

^^Tag mig tættere på himlen^^

Giver din hjemmeside et godt digitalt førstehåndsindtryk?

Din hjemmeside er noget af det første din kunde møder og derfor afgørende for din virksomhed. Den skal møde – og gerne overgå – dine brugeres forventninger og så skal den samtidig hurtigt informere om, hvem du er, og hvad du laver.

Se din hjemmeside som den forlængede arm, der svarer på de hurtige søgninger, som præger dine besøgendes beslutningsprocesser. Så når dine besøgende kommer ind på din side, så er det vigtigt at, de bliver mødt af:

  • en let og overskuelig navigation, så de hurtigt finder den information, de søger
  • et responsivt design og en side, der loader hurtigt (højst et par sekunder)
  • et lækkert layout, der inviterer til at gå på opdagelse

^^Tag mig tættere på himlen^^

Er et redesign nødvendigt?

Et redesign er lidt ligesom en digital hovedrengøring. Det kræver lidt arbejde og en indsats, og der er selvsagt ingen grund til at kaste sig ud i at redesigne sin side, hvis der reelt ikke er brug for det. Hvis du er i tvivl, om hvorvidt du skal kaste dig ud i er redesign eller ej, så er her tre relevante spørgsmål, du kan stille dig selv:

  1. Design: Virker dit nuværende design på din side uoverskueligt og forældet (start med at kigge mobilvisningen efter i sømmene – hvis du tør).
  2. Salg: Er der tal, der taler deres tydelige sprog?  Hvordan står det til med din konvertionsrate? Falder dit salg?
  3. Relevans: Mangler der vigtige informationer på din side eller er det forkerte informationer?

Er svaret ja på alle tre spørgsmål, er et redesign nok værd at overveje.

Er det svært at forstille sig, hvordan en hjemmeside kan komme til at se ud efter en makeover? Så se eksemplet, som vi lavede for LFUB – Landsforeningen For Ufriviiligt Barnløse.

^^Tag mig tættere på himlen^^

Processen i et redesign

Når vi får en redesign opgave, skræddersyr vi processen til opgaven. Det giver altid det bedste resultat. Der er dog nogle punkter vi altid bevæger os igennem:

  1. Vi danner os et grundigt overblik over, hvilke elementer som fungerer og ikke fungerer.
  2. Vi tager et grundigt kig på strukturen og laver et sitemap for den gamle side og den nye hjemmeside, bryder det ned side for side og finder ud af, hvordan vi bygger det nye mest hensigtsmæssigt op.
  3. Og så får den visuelle identitet en makeover. Hvordan passer primære farver, logodesignet og UX-løsningerne til det, vi gerne vil signalere.

Der er mange ting, som vi støver af undervejs i en redesign proces. Og alle sker i samarbejde med dig, efter dine ønsker.  Vi lægger vægt på er gode løsninger ift. selve hjemmesidedesignet, din(e) vigtige målgruppe(r), brugervenlighed og søgemaskineoptimering.

I mange tilfælde kan vi også tilbyde billigere eller bedre hosting aftaler end den eksisterende hosting løsning. Uanset om du er på jagt efter en helt gennemarbejdet hjemmeside eller blot en opdatering, så står vi klar til at hjælpe dig.

^^Tag mig tættere på himlen^^

Fokus på brugervenlighed

Når en hjemmeside er brugervenlig, så er den let og intuitiv at anvende og navigere rundt i for brugeren. Brugervenlighed handler om at træffe de rigtige valg, der understøtter, at den besøgende får den bedste oplevelse på siden. Den gode brugeroplevelse er et afgørende konkurrenceparameter i jagten på at skabe værdi på din hjemmeside.

Du kender helt sikkert alternativet. Der hvor du er på jagt efter en bestemt oplysning og scroller løs i en endeløs strøm af informationer igennem et leksikon-lignende hjemmeside, indtil du til sidst må stoppe grundet fingresmerter.

Eller der hvor tekst og billeder flyder sammen i et uoverskueligt, forvirrende miskmask. Eller der hvor der er så mange sider, at du knap kan overskue det og derfor hurtigt forlader siden igen.

Brugervenlighed handler grundlæggende om at skabe løsninger, der er:

  • Lette at læse
  • Lette at huske
  • Rare at bruge
  • Effektive
  • Forståelige og tilfredsstillende

^^Tag mig tættere på himlen^^

Brugervenlighed brudt ned

Hvem er din målgruppe?

Udgangspunktet for at skabe en brugervenlig side starter altid med indsigt i din målgruppe. Stemmer sproget på din side, sidestrukturen, farvepaletten, billeder, formater, historier og de overordnede budskaber i med din målgruppes behov?

Der kan være stor forskel på stil, tone og designløsninger, hvis man fx kommunikerer til digitalt indfødte eller et segment over 65+.

^^Tag mig tættere på himlen^^

Funktionalitet er vigtigt

Det er let at forgabe sig i æstetik og visuelle detaljer, men det visuelle kan ikke gøre det alene. For en super flot hjemmeside, som ikke rent funktionelt fungerer, kan ikke bruges til særlig meget. Funktionaliteten skal spille og være intuitiv, logisk og nem at navigere i.

^^Tag mig tættere på himlen^^

Responsivt design

Responsivt webdesign er blevet meget vigtigere end før. På nogle sider er det fx helt op mod 80% besøgende, der kommer fra mobil. Begynder alt tekst og grafik fx at flyde ind i hinanden er risikoen for at brugeren smutter væk fra siden rimelig høj. Det sidste vi ønsker, er at brugerne får en dårlig oplevelse på hjemmesiden.

Det er vigtigt at designet passer til skærmstørrelsen, så dine besøgende får en god brugeroplevelse uanset om de møder dig på mobil, tablet, desktop eller noget helt fjerde.

^^Tag mig tættere på himlen^^

Visuelle elementer

Når vi handler i dag, gør vi det ofte med øjnene.  Visuelle elemeter er både et fint blikfang men har faktisk også stor indflydelse på hjemmesidens performance. Der er intet værre end sider med alt for meget tekst. Det bliver uoverskueligt og trættende at se på.

Her kan de visuelle elementer være med til at dele teksten op, og få siden til at se mere “luftig ud”. Du kan fx skabe en mere harmonisk balance mellem tekst og billede ved at bruge bruge relevante billeder, infografik og videoer. Her er det igen meget vigtigt, at der bliver taget højde for, at de visuelle fungerer optimalt på tværs af forskellige enheder.

^^Tag mig tættere på himlen^^

SEO-optimering

Når man har brugt krudt, tid og ressourcer på et redesign af sin hjemmeside, så er det vigtigt, at man også søgeordsoptimerer den. Søgeoptimering (SEO) er en marketing disciplin, som sørger for at ens hjemmeside dukker op i google søgninger. Så du får trafik ind på din side og så flere værdifulde kunder finder din hjemmeside.

Man kan også forbedre sidehastigheden, matche brugerens intentioner ved søgningen og optimere formatet, så det også passer til mobilvisningen.

 

Interesseret i et bud på et redesign?

Opsummeret så er redesign et rigtigt godt alternativ til at få opdateret sin hjemmeside på frem for at lave en ny helt fra bunden af. Det sparer tid og ressourcer og er billigere.

Er du i tvivl om hvad et redesign vil koste fra top til bund? Eller i din situation? Så tøv ikke med at tage en snak med os.